Про право дітей на виховання та
проживання у сім’ї
На виконання листа Міністерства соціальної
політики України від 17.08.2017 №10585/0/2-17/37 відділ освіти Миколаївської
РДА інформує.
На сьогодні понад 100 тис. дітей навчається у
загальноосвітніх школах-інтернатах, з них тільки 8 відсотків дітей-сиріт і
дітей, позбавлених батьківського піклування, і близько 30 відсотків дітей з
особливими освітніми потребами.
Всі інші діти, які перебувають в закладах
інституційного догляду та виховання з відривом від сім’ї мають батьків, не
обмежених у свої правах, у них відсутні ті порушення фізичного та (або) розумового
розвитку, що передбачають навчання у спеціальних закладах (близько 30 тис.
дітей). Ці діти змушені зростати у соціальній ізоляції та не мають змоги
засвоювати позитивну модель сім’ї.
Таким чином склалася ситуація, коли
діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, проживають та
виховуються у сімейних формах виховання, а в системі інтернатних закладів
виховуються діти, влаштовані до них за заявами батьків.
Завдання щодо реформування системи
інституційного догляду та виховання дітей визначене одним із головних для
держави та відображене в Національній стратегії у сфері прав людини,
затвердженій Указом Президента України від 25.08.2015 №501 та
Середньостроковому плані пріоритетних дій Уряду до 2020 року, затвердженому
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.004.2017 №275-р.
09.08.2017 на засіданні Уряду прийнято
розпорядження Кабінету Міністрів України №526-р «Про Національну Стратегію
реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026
роки та план заходів з реалізації I
етапу», виконання якого дасть
змогу до 2019 року:
- розробити та прийняти нормативно-правові
акти, організувати методичне забезпечення, необхідні для впровадження реформи
системи інституційного догляду та виховання дітей;
- проаналізувати існуючу мережу закладів
інституційного догляду дітей, оцінити забезпечення прав дітей в кожному регіоні
та затвердити регіональні плани реформування системи інституційного догляду та
виховання дітей;
- сформувати та навчити регіональні команди з
впровадження вище визначеної стратегії;
- розробити навчальні програми для підготовки,
перепідготовки фахівців, зокрема тих, які працюють з дітьми з інвалідністю;
- розробити критерії моніторингу процесу
реформування системи інституційного догляду та виховання дітей;
-
залучити інвестиції для впровадження реформи системи інституційного
догляду та виховання дітей;
- сприяти розвитку соціальних послуг для сімей
з дітьми.
На виконання Національної стратегії
реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026
роки прийнято постанову Кабінету
Міністрів України від 09.08.2017 №576 «Про внесення змін до Типового положення
про комісію з питань захисту прав дитини та Положення про загальноосвітній
навчальний заклад», згідно з якою обмежено перелік підстав для зарахування
дітей до інтернатних закладів, а також забезпечено колегіальне прийняття таких
рішень.
Комісія з питань захисту прав дитини розглядатиме
питання щодо обґрунтованості обставин, за яких відсутні можливості для здобуття
дитиною повної загальної середньої освіти за місцем проживання (перебування),
та прийматиме рішення про доцільність влаштування дитини до загальноосвітньої
школи - інтернату I-III ступеня за заявою батьків із визначенням строку її
перебування у школі-інтернаті.
Відповідно
до вказаної постанови для влаштування дитини до загальноосвітньої
школи-інтернату батьки зобов’язані надати рішення комісії з питань захисту прав
дитини про доцільність такого влаштування.
Згідно з постановою зарахування учнів до
загальноосвітніх шкіл-інтернатів можливе тільки за умови, якщо через стан
здоров'я чи режим робочого часу батьків дитини або осіб, які їх замінюють,
ускладнюється виховання і догляд дітей (тривале стаціонарне лікування,
роз’їзний характер роботи, змінна робот, вахтовий метод роботи).
Зарахування учнів до загальноосвітньої школи -
інтернату I-III ступеня проводиться у порядку, встановленому Міністерством
освіти і науки України, на підставі рішення комісії з питань захисту прав
дитини на період, що не перевищує одного навчального року. У разі зарахування
учня після початку навчального року час його перебування в школі-інтернаті не
може перевищувати поточного навчального року.
Рішення про зарахування учнів до
загальноосвітньої школи - інтернату I-III
ступеня переглядаються перед початком кожного навчального року.
Зарахування учнів до загальноосвітньої
санаторної школи (школи-інтернату) проводиться на підставі висновку
лікарсько-консультативної комісії дитячої поліклініки і відповідного
профільного лікаря в порядку, встановленому Міністерством освіти і науки
України та Міністерством охорони здоров'я України, на період, визначений
закладом охорони здоров’я.”.
В інших випадках, коли складні життєві
обставини сім’ї встають на заваді батькам у повноцінному виконанні ними своїх
обов’язків з виховання дитини, громада зобов’язана надати їм допомогу, що
вирішуватиметься на комісії з питань захисту прав дитини.
|