28 січня на базі
відділу освіти Миколаївської РДА відбувся пізнавальний, навчально-методичний
семінар: «Професійна компетентність вчителя історії у навчанні правам засобами
шкільної програми та в позаурочний час».
У роботі семінару взяли участь:
- тренер –
Костюк Ірина Альбертівна, методист Кабінету розвитку освіти та виховання ЛОІППО, тренер з історичної
та громадянської освіти, член робочої групи при
Міністерстві освіти і науки зі створення
Концепції історичної освіти (2010), історичного компоненту Державного Стандарту
(2011), нової Програми з історії для основної школи (2012), співавтор підручник
для 5 класу «Історія України. Вступ до історії» (2013);
- методисти РМК відділу освіти;
- 32 учителя історії та правознавства ЗНЗ району.
Учасники семінару працювали над розв’язанням
ряду проблем:
- навчитися користуватися навчально-методичним медіакомплектом «Де починаються права людини: уроки історії
та сучасні підходи» та проводити
навчальні заняття з використанням відеоінтерв’ю, історичних джерел та
справ Європейського Суду з прав людини;
- пояснювати
особливість змісту та вимог історичного компоненту Державного стандарту 2011р
та нової програми з історії для основної школи 2012 р.;
- пояснювати
відмінність між превентивним вихованням та вихованням у дусі поваги до гідності
та прав людини; визначати доцільні форми і методи роботи у сфері правового та
громадянського виховання;
- ознайомитися
з методичними ресурсами, які можуть бути використані у виховній діяльності
школи вчителями історії, правознавства та громадянської освіти на уроках та в
позаурочний час.
Ірина Альбертівна Костюк
запрезентувала
мультимедійний навчально-методичний посібник для учителів ЗНЗ «Де починаються
права людини: уроки історії і сучасні підходи», у якому учителю та учневі
запропоновано науково апробовані матеріали щодо певних історичних передумов та
сучасного стану дотримання прав людини, розкрила суть десяти навчальних
модулів, доповнених історичними нарисами, пояснила методику та алгоритм
виконання окремих завдань. Тренер
провела з учителями елемент навчального тренінгу п’ятого модуля посібника «Заборона
катувань і нелюдського ставлення», продемонструвавши відеосвідчення репресованих
громадян та пояснила
методику обговорення відеоматеріалу і можливих видів роботи на уроці.
Особливо цікавим було обговорення за круглим столом навчальної програми та
підручника для 5 класу «Історія України. Вступ до історії»,
співавтором якого є Ірина Альбертівна. Методист
РМК Т.Я Лутчин наголосила, що Програма з історії
спрямована на реалізацію вимог освітньої галузі «Суспільствознавство»
Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, конкретизує
зміст історичного компонента галузі та вимоги до загальноосвітньої підготовки
учнів з історії. Учитель-методист
Свистун В.А. відзначила, що Історія як навчальний
предмет відіграє значну роль у розвитку особистості, розвиває учнівську
допитливість та уяву, надихає ставити запитання та отримувати відповіді щодо
минулого свого краю, своєї держави, Європи та світу в цілому. Історія допомагає
школярам ідентифікувати себе як громадян України, усвідомлювати складність
зв’язку сьогодення з минулим, сприймати
культурне розмаїття суспільств, підготуватися до життя в складному
сучасному світі. Молода генерація учительської когорти в особі Демко М.Є. наголосила, що курс
історії у 5 класі має пропедевтичний
характер, який визначає принципи відбору змісту та стилістичні
особливості його подачі. П’ятикласники уперше ознайомлюються з навчальним
предметом «Історія», тому головними завданнями курсу є:
• формування уявлень і початкових знань учнів
про історію як галузь людських знань, як науку, що має свій предмет вивчення і
свої методи дослідження;
• розвиток у школярів інтересу до предмета та
мотивації до його вивчення.
А співавтор
навчальної програми Костюк Ірина Альбертівна наголосила, що, беручи до уваги вікові особливості пізнавальної
діяльності дітей 10 — 11 років, автори
програми пропонують сформувати в учнів первинні знання та уявлення про розвиток
історії як науки і як живу пам’ять про життя людей у минулому, про що саме та
про кого пишуть історики. Передбачається ознайомити дітей з історичними
джерелами різних типів, — як письмовими, так і речовими, включаючи пам’ятки, що
формують навколишнє історичне середовище. Оскільки курс історії у 5 класі не
передбачає систематичного викладу інформації про минуле, то історичні факти неминуче
подаються фрагментарно. Відбір запропонованих подій, явищ, історичних
персонажів, тощо автори намагалися збалансувати як з погляду представлення
регіональної історії, так і враховуючи багатоаспектність соціальної, політичної
історії, історії культури та повсякдення.
І всі учасники семінару відзначили, що в сучасних умовах модернізації національної освіти значну роль відіграють
зустрічі за круглим столам з співавторами навчальних програм та підручників,
науково-практичні навчальні семінари, головною метою яких є не лише надання
методичної допомоги педагогічним кадрам у розвитку їх професійної майстерності,
але і активізація творчого потенціалу кожного педагога.
|