Саме у такому контексті на порозі нового навчального року
розпочало свою роботу методоб’єднання учителів
суспільно-гуманітарного циклу. Секційне засідання відбулося у Миколаївській
гімназії, яка гостинно відчинила двері гостям.
Ключовим питанням засідання було впровадження у 2017/2018
навчальному році оновлених програм для учнів 5 – 9
класів: «Історія України. Всесвітня історія. 5–9 класи», затверджених Наказом
Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804. З коментарем виступили методист РМК Т.Лутчин та голова
методоб’єднання Свистун В.А. Доповідачі наголосили, що програми для 5–9 класів були оновлені з урахуванням
положень Концепції реалізації державної політики у сфері реформування
загальної середньої освіти «Нова українська школа» (2016 р.) і результатів громадського
обговорення на сайті EdEra. Метою оновлення було
запропонувати стратегію прогресу в навчанні через формування предметних умінь і
визначених Концепцією ключових компетентностей. Для цього програми перебудовано
на основі результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів як сукупності
знаннєвого, смислового і діяльнісного компонентів. Зміст історичної освіти в
оновлених програмах виступає не як самоціль, а як інструмент для досягнення
результатів, що забезпечують формування життєвоважливих навичок.
Директор гімназії
Ониськів І.Т. проаналізував зміни до програми для 9-го класу «Навчальна програма з основ
правознавства» та виокремив, що програма курсу з правознавства спрямована на отримання
знань, навичок, ставлень і ціннісних орієнтацій, необхідних людині для
ефективного соціального функціонування, реалізації її життєвих цілей і завдань,
забезпечення умов для формування елементів правової культури, правових
орієнтирів та правомірної поведінки учнів. У процесі вивчення курсу важливим є
оволодіння учнями практично значущими для них знаннями та розуміннями,
застосування найважливіших понять і термінів, розвиток у школярів/школярок
навичок діяти у різноманітних життєвих ситуаціях, уміння аналізувати з правової
точки зору явища та ситуації суспільного і повсякденного життя, використовувати
правові знання та навички для реалізації та захисту своїх прав та формування
активної громадянської позиції.
Вже
традиційно у засідання секції взяв участь доктор історичних наук Леонтій
Войтович. Він виступив із доповіддю «Виклики ХХІ століття і сучасна українська
історіографія: аналіз
методологічного спрямування сучасних історичних досліджень в Україні у контексті зближення зі світовою
історіографією.
Торкнулися історики на своєму засіданні і проблеми
трагічних сторінок історії України. Кандидат історичних наук Ярослав Папуга
звернувся до колег із аналізом історичних документів і фактів організації
геноциду українського народу. Ярослав Богданович наголосив, що враховуючи наближення 85-х роковин Голодомору
1932 – 1933 рр. – геноциду українського народу, особливу увагу слід приділити
набуттю учнями конкретно-історичних знань та осмисленню обставин виникнення,
перебігу та наслідків сталінської політики творення голоду. При цьому історія
трагедії українського народу має
вписуватися в ширший історичний та порівняльний аспекти. Важливим є також
поєднання класних та позакласних заходів для активізації потенціалу педагогіки
партнерства, поєднання зусиль вчителів-батьків-дітей для кращого осмислення й
передачі пам’яті про голод-геноцид з погляду виховання усвідомлення цінності
власної держави, демократичних свобод, а також соціальної активності та
відповідальності.
Учасники засідання секції підсумовуючи роботу,
зазначили, що концепція реформування середньої освіти й оновлені навчальні
програми орієнтують учасників освітнього процесу на результат. У зв’язку з цим
учителеві надано широкі можливості самостійно планувати навчальну роботу з
учнями як за змістом, так і за видами. Орієнтуючись на результати
навчально-пізнавальної діяльності (що акцентують на зв’язку знаннєвого,
смислового і діяльнісного компонентів), учитель має самостійно розподілити
навчальний час за розділами програм. При тому потрібно подбати про збереження
повноти завдань розділу, визначених як очікувані результати навчання.
|