Сучасні освітні тенденції передбачають зміщення акцентів у навчанні школярів із накопичення знань до формування здатності учнів самостійно здобувати, аналізувати, тлумачити, переосмислювати, інтерпретувати, оцінювати й застосовувати на практиці навчальну інформацію. Згідно вимог Державного стандарту базової і повної середньої освіти навчання учнів історії має спрямовуватися на формування в них системи ключових і предметних компетентностей. Історична компетентність виступає інтегрованою здатністю учня реалізовувати на практиці знання, загальнонавчальні та предметні вміння й навички, цінності й формувати поведінкові моделі у правовому контексті.
Виходячи із такої точки зору, 18 жовтня 2016 року в приміщенні актової зали відділу освіти відбулося засідання творчої групи учителів суспільно-гуманітарного циклу. У засіданні взяли участь кандидат історичних наук, автор монографії «Західна Україна і Голодомор 1932-1933 років» Я.Б.Папуга, історик-краєзнавець,автор науково-публіцистичних статей чотирьохтомника «Миколаївщина» Р.В.Сколоздра, учитель–методист Свистун В.А., учителі вищої кваліфікаційної категорії: Мандзій О.Р., Попик І.В., Демко М.Є., Вівчар М.І., Синишин П.П., Кахнич А.Я., Греськів М.Б.
У ході засідання учитель Миколаївського НВК Мандзій Олександра Романівна прокоментувала свою науково-дослідницьку роботу-презентацію «Печера–грот Прийма–І», у якій показала історію розкопок печери-гроту, сконцентрувала увагу на її географічному розташуванні, прокоментувала флексуру (будову) печери-гроту. Разом із істориком-дослідником Романом Сколоздрою охарактеризувала хронологічну послідовність археологічних решток, археологічні артифакти, знайдені у гроті. Актуальність дослідницької роботи О.Мандзій відзначила Віра Андріївна Свистун, оскільки у новій програмі з історії України у 5 класі вивчається це питання і окремим абзацом у підручниках висвітлено роботу археологів у передмісті Миколаєва у печері-гроті «Прийма –І».
З доповіддю про залучення школярів до науково-дослідної та пошукової діяльності з краєзнавства виступила переможець Всеукраїнського історико-пошукового конкурсу «Історія рідного краю» учитель Тужанівської ЗОШ І-ІІ ст. Наталія Іванівна Зінченко. Під час виступу поділилася досвідом написання робіт з учнями, надала науково-практичні рекомендації, охарактеризувала методи дослідження, зупинилася на формах залучення учнів до дослідницької діяльності, науково-методичному оформленні матеріалів. Колега поділилася досвідом написання дослідницької роботи та прийомами аналізу джерельної бази. Наталія Зінченко особливу увагу звернула на конкурсну роботу, яку написала разом із учнем 9 класу та її краєзнавчу вагу.
Учасники засідання активно обговорювали багатий історико-краєзнавчий матеріал Миколаївщини, вносили свої пропозиції щодо вивчення його на уроках історії у5-11 класах.
Завдяки таким творчо працюючим учителям, історикам-дослідникам учні мають можливість вивчати та пізнавати історію рідного краю.
І окремим пунктом до протоколу засідання учасники творчої групи записали свій висновок, що суспільно-гуманітарні предмети та варіативні курси мають значний потенціал для національно-патріотичного виховання учнів, їхньої самоідентифікації, становлення активної життєвої позиції. Адже одним з важливих напрямів освіти є розвиток толерантності й порозуміння в Україні через міжкультурну освіту, запровадження інноваційних практик роботи з формування соціальної компетентності дитини починаючи з дошкільних навчальних закладів, в початковій школі під час виховних годин, а в середній та старшій школі на уроках суспільно-гуманітарного циклу
|